vrijdag 9 augustus 2019

rekenen met hangsloten

Groep: 4 of eind groep 3
Werkgebied: Rekenen
methode: Onafhankelijk
Onderdeel: Tafels en plussommen over de 10

Benodigdheden: 
- Kleine hangsloten (ik heb ze gekocht bij toolstation voor 1,19 per hangslot. Elk hangslot heeft 3 sleutels)
- Sleutellabels (ik heb deze ook gekocht bij toolstation per 10 kosten ze 1,25)
- Klittenbandrondjes 2 cm. (ik heb deze bij de Action gekocht)
- Antwoordrondjes (van de sommen die je wilt laten oefenen) 
- Sommen op de sleutellabels geschreven/getypt. 

De hangsloten die ik heb gekocht zijn geleverd met 3 sleutels per slot. Ik heb het dan ook mogelijk gemaakt dat de leerlingen 3 spellen zelfstandig kunnen spelen en het is herbruikbaar. 

De spellen heb ik gemaakt voor de tafel van 2 en 6 en plussommen over de 10. Als je op onderstaande plaatjes klikt kom je bij de bestanden. Het ligt eraan hoeveel sleutels je per slot hebt, ik heb er 3 daarom kan ik de leerlingen ook de 3 spellen tegelijk aanbieden om een keuze uit te maken. Ik heb elke somtype op een andere kleur papier geprint zodat het makkelijk te herkennen is. Als je per slot maar 1 sleutel hebt dan heb je meerdere sloten nodig of je moet steeds afwisselen. 







Te nemen stappen om het zelf te maken:



Stap 1: Op elk hangslot heb ik een klittenbandrondje geplakt (haakkant).







Stap 2: Op elke zijkant van het slotje het cijfer 1-10  geschreven. 






Stap 3: In Word heb ik een cirkel van 2 cm ingevoegd en hier een woordvak ingevoegd en het antwoord van een som hierin getypt.  Ook heb ik in het klein een woordvak bovenin ingevoegd dat correspondeert met een slotnummer. 






Stap 4: Alle cirkels uitknippen, lamineren en weer uitknippen. Het kan ook zonder het eerst het uit te knippen. Hier kies ik niet voor, want dit is minder lang te gebruiken omdat het sneller loslaat. Op de achterkant heb ik een klittenbandrondje geplakt (luskant). Het is belangrijk dat het niet dezelfde soort klittenband is als op het slot (lus- haakkant).




Stap 5: Op alle sleutellabels een som schrijven dat overeenkomt met een antwoord op 1 van de rondjes. 
Stap 6: Zorg ervoor dat je de juiste vraag aan de juiste sleutel vastmaakt zodat het antwoord klopt met het slot. Aangezien ik 3 sleutels heb heb ik dus ook 3 type sommen per slot. 



Hoe spelen de leerlingen het: 
Stap 1: De leerlingen pakken de slotjes en het zakje met de vragen die ze willen maken. 
Stap 2: Leerlingen kijken op de zijkant van de slotjes en bevestigen de rondjes op het juiste slot. Het rode nummertje bovenaan moet gelijk zijn met het nummer van het slot. 
Stap 3: Leerlingen pakken een sleutellabel met een som en na het oplossen van de som steken ze de sleutel in het slot waar het antwoord op staat, is het goed dan gaat het slot open. 
Stap 4: Stap 3 herhalen totdat alle sloten open zijn. 
Stap 5: Alle sloten weer dicht doen en sleutels en sloten in het juiste zakje doen. 

1 opmerking:

  1. Leuk spel, maar het maken van de rondjes vind ik een crime. Zou ik dat bestand van je mogen hebben in Word?

    BeantwoordenVerwijderen